Vybavení důvěrně…

Mikrofony:

Schoeps CMC-64 – Stereo Set – stereo pár high-end malomembránových mikrofonů (capsule MK4) – poprvé v životě se mi stalo že jsem nahrál jednu větu, nazpíval jednu sloku a následně to znělo stejně, jako mi to znělo v hlavě…otázkou je na kolik v tom hraje vědomí jaké mikrofony byly použity, ale troufnu si říct že bych je poznal i ve slepém testu…zatím mám s tímto párem mikrofonů malou zkušenost…časem se určitě podělím o další zážitky…

Neumann U 87 Ai – legendární mikrofon, který dělá co má a od něhož leckdo očekává více než je u legendy zdrávo… univerzální mikrofon, ideální na zpěv, mluvené slovo, kytary a další strunné nástroje – nejpoužívanější studiový mikrofon napříč světadíly…

Shure KSM 313/NE – původně vyráběný pod označením Crowley & Tripp Naked Eye firmou lékařského vynálezce a konstruktéra Roberta Crowleyho. Robert Crowley se proslavil vynálezy nových materiálů převážně na bázi nanotechnologií. Jedním z nich je i folie, kterou nazval (podle známého Roswellského UFO incidentu) celkem vtipně Roswellite. Právě tato folie je použita v tomto mikrofonu, který díky ní zvládá velký akustický tlak a je daleko odolnější než tradiční materiály. Mikrofon má, jako většina páskových mikrofonu, osmičkovou charakteristiku, přičemž každá strana osmičky nabízí dost odlišnou frekvenční charakteristiku. Jsou to v podstatě dva mikrofony v jednom. Přední strana je určena hlavně pro snímání hlubších nástrojů a zadní pro akustické strunné nástroje a zpěv.

Electro-Voice RE20 – další legenda – dynamický mikrofon, který se zvukově blíží kondenzátorovým, ale díky svoji konstrukci nesnímá tolik okolní ruchy…idelání řešení pro společné nahrávání zpěvu současně s kytarou nebo s celou kapelou – používal jej například Stevie Wonder – skvěle se hodí i na kytarové aparáty, kontrabas, basový buben, snare atd…

Shure SM7B – a zase legendární mikrofon – při nahrávání jej používal mimo jiné Michael Jackson – podobně univerzální jako Electro-Voice RE20, ale je vzdušnější ve vyšších frekvencích.

AKG C 414 EB P48 (vintage model 1984) – univerzální a hodně neutrální mikrofon ideální pro přirozený zvuk hlasu i nástrojů

Rode NTK – lampový mikrofon australské značky – údajně jej použili při nahrávání vokálů britští Portishead. I přes jinou konstrukci se zvukově blíží mikrofonům několikanásobně dražším – jako např. Neumann U 87 Ai.

Line Audio CM3 (pár) – široké veřejnosti zatím málo známá švédská značka stojící na Rogeru Jonnsonovi – majiteli, konstruktérovi a technikovi v jedné osobě. Ručně vyrábí jen dva modely mikrofonu, které se liší charakteristikou. Druhý model s kulovou charakteristikou nese označení OM3. Kvalitou se vyrovnají desetinásobně dražším modelům jako např. Neumann KM184 a blíží se dokonce i high-endovým mikrofonm Schoeps.

Shure 57 – nástrojová klasika – od kytarových aparátů přes snare, basové aparáty, perkuse až po překvapivě dobré výsledky s nahráváním akustických kytar nebo vokálů…

AKG C3000 (pár) – tento mikrofon zaplavil domácí studia kolem přelomu tisíciletí – mnohými proklínaný pro svou ostrost, díky které pomáhá nepříliš výrazným hlasům a nástrojům.

AKG C1000 (pár) – donedávna naprostá klasika pro overheady a živé snímaní akustických nástrojů

AKG 112 – klasika pro basový buben a basové nástroje, ale třeba pro cajon

Shure 58 – pódiová legenda – při nahrávání se používá málo, zajímavé je její použití se sejmutým pop filtrem

Preampy a procesory:

D.A.V. electronics – BG1U – high quality 2 channel microphone amplifier with DI Input – unikátní preamp, přes který zní vše o něco lépe než ve skutečnosti, než jsme jej pořídil, měl jsem zkušenosti jen s lampovými preampy střední třídy – tento mi otevřel nové obzory

Sluchátka:

Sennheiser HD 25 II – Láska na první poslech… koupil jsem je v podstatě na slepo, bez zkoušení, jen na doporučení. Hned při prvním nahrávaní pěveckého sboru v rotundě jsem pochopil, proč jsou tolik oblíbená u filmových zvukařů, kameramanů i dalších profesí. Kromě čitelného zvuku poskytují tato sluchátka skvělý útlum od okolního světa. Po krátké zkušenosti lze jasně oddělit to, co vám do uší leze ze sluchátek od toho, co proniká zvenčí. Pokud nahráváte ve společném prostoru jsou tato sluchátka k nezaplacení. Jsou lehká a skvěle sedí na hlavě. Kabel lze vyměnit během pár minut a je možné sehnat několik modelů náušníků. Bez nadsázky to jsou to sluchátka na celý život. Ne, opravdu mě firma Sennheiser neplatí…. 🙂

Silver D’electronics – sluchátkový mixážní zesilovač
Tento unikátní sluchátkový zesilovač postavil podle mého návrhu Martin Stříbrný z Kladna v době, kdy podobné zařízení na trhu nebylo. V čem je unikátní? Kromě toho, že má šest vstupů a výstupů, umožňuje na výstupech míchat dva zdroje z šesti vstupů. Jeden z nich pak může být master výstup z mixu. Ve spojení s vhodným mixážním pultem umožňuje tento sluchátkový zesilovač luxusní odposlech při společném nahrávaní. V praxi to vypadá tak, že si například basista může vybrat jestli jako druhý zdroj zvuku ve sluchátkách bude mít jen bubeníka nebo celou kapelu. Jelikož se jedná o jediný vyrobený prototyp, nepoužili jsme při výrobě nejkvalitnější dostupné komponenty. Do sluchátek tedy lehce šumí. Na záznamu se to samozřejmě nijak neprojeví. Pro běžný sluchátkový poslech používám sluchátkový zesilovač Rolls – RA53b pro pět sluchátek s ultra nízkým šumem.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail